HISTORIEK LIMBURGSE VLEUGELS

top

1957 - 1958 - 1959 - 1960 - 1961 - 1962 - 1963 - 1964 - 1965 - 1966 - 1967 - 1968 - 1969 - 1970 - 1971 - 1972 - 1973 - 1974 - 1975 - 1976 - 1977 - 1978 - 1979 - 1980 - 1981 - 1982 - 1983 - 1984 - 1985 - 1986 - 1987 - 1988 - 1989 - 1990 - 1991 - 1992 - 1993 - 1994 - 1995 - 1996 - 1997 - 1998 - 1999 - 2000 - 2001 - 2002 - 2003 - 2004 - 2005 - 2006 - 2007 - 2008 - 2009 - 2010 - 2011 - 2012 - 2013 - 2014 - 2015 - 2016                bronvermelding

 

last update:

2016-02-14

     
Limburgse modelvleugels
     

1957    

In de beginjaren van het vliegveld werden ook modelvliegtuigen vaste verschijningen op de site van de Limburgse vleugels. Omdat er maar weinig gedateerde foto's terug te vinden zijn uit deze periode hebben we een verzameling gemaakt om een tijdsbeeld te schetsen.

klik hier voor de fotopagina.

top      
1958      
top      
1959      
top      
1960      
top      
1961    

Het 11de criterium der azen werd van 14 tot 17 september 1961 in Genk georganiseerd onder auspiciën van Minister Bertrand en Gouverneur Roppe. Voorzitter van de modelafdeling was op dat moment Dokter Schoeps.

lees hier het artikel uit hBvL

Enkele indrukken:

teamrace

het britse team

De stuntwinnaar Louis Grondal, rechts Kjell Rosenlund

Enkele krantenknipsels van dit evenement

knipsel 1, knipsel 2, knipsel 3 knipsel 4

top      
1962      
top      
1963     Dat de meeste clubleden al vroeg begonnen zijn met modelvliegen, wisten we al. Een van hen, Jacky VL kon dit zelfs met enkele foto's uit de oude doos nog wat extra in de verf zetten. In 1963, op 14jarige leeftijd liet hij zich al niet onbetuigd.

 

21 tot 26 augustus

Organisatie van "the World Aeromodellers Week" met het 12de Criterium der Azen, een groot internationaal evenement voor lijnbesturingspiloten en hun toestellen en het 3de wereldkampioenschap voor rc-modellen. Meer dan 500 deelnemers vanuit de hele wereld en hun supporters streken neer in Zwartberg, dat in dit jaar 4 betonnen cirkels voor lijnbesturing kreeg evenals een grote cirkel voor de rc-modellen. Op de kampeerterreinen werden meer dan 250 tenten en caravans geteld.

In Aeromodeller, een engelstalig modelbouwtijdschrift wordt de organisatie omschreven als zeer geslaagd, weliswaar met tijdens de oefendagen veel regen.

Dit evenement werd in de kranten vermeld

knipsel 1, knipsel 2, knipsel 3, knipsel 4, knipsel 5, Inkomkaarten , Affiche

 Een van de bekendere deelnemers was de Amerikaan Ed Kasmirski, op de volgende foto's kan je duidelijk de nagelnieuwe asfaltpiste zien, ook het bekende toestel va Kasmirski zal vooral bij de F3A liefhebbers vertrouwd in de oren klinken. Het is de Taurus, een toestel dat later ook in serie werd uitgebracht door Top Flite en later door Jeff Petroski. (de foto's werden me toegestuurd door Philip Avonds, die ze op zijn beurt heeft gekregen van een oude clubgenoot)

top      
1967      
top      
1969    

augustus

Het 15de Criterium der Azen zal in de herinnering blijven als het natste van alle internationale wedstrijden. Een hoogtepunt was de sublieme organisatie door Pierre Baudine en zijn helpers van de Association Belge d'Aeromodelisme en de prachtige site. Genk is uniek in Europa in al zijn faciliteiten, die onder andere vier tarmac cirkels, een graspiste en een grote tarmac piste voor RC omvat, evenals een controletoren en dit volledig gesubsidieerd door de stad Genk.

Een leuke anekdote: de Belgische luchtmacht voorzag luchttransport voor de Britse deelnemers tot in Luik. (zoals ze ook al deden in de voorgaande jaren!!) Er waren geen Amerikanen aanwezig deze keer maar het Bulgaarse team vervolledigde de internationale competitie op het laatste moment;

Artikel 1 ; Artikel 2

top      
1970    

In maart 1970 deed het bestuur van de modelafdeling een rondschrijven om de modelluchtvaart te promoten.

Brief

 

Enkele foto's van meetings in de jaren 70. Het is niet te dateren van welk jaar deze foto's gemaakt zijn.

Tiger moth

Pitts special

piper op het modelvliegveld???

 

top      
1971    

Van 29 tot 31 mei 1971 vond in Genk de organisatie van een Internationale Pylonracing wedstrijd plaats.

Uitnodiging

top      
1972      
top      
1973      
top      
1974      
top      
1975      
top      
1976      
top      
1977      
top      
1978      
top      
1979      
top      
1980    

een goed zicht op 7 rondvluchtpistes en het laatst clubhuis. Deze foto is waarschijnlijk in de aanloop van het Europees kampioenschap van 1981 gemaakt.

top      
1981      
     

16-17 mei 2de Intern. wedstrijd COMBAT Lijnbesturing

Knipsel

7-11 augustus   Europees kampioenschap lijnbesturing

(filmpje )

bericht van Jim Woodside voor Aeromodeller (oktober 1981)

Naar de mening van de reporter is de wedstrijdsite van Genk de beste van West Europa. Sommigen hebben faciliteiten die individueel misschien beter zijn maar niemand kan 4 wedstrijdpistes plus 3 tarmac trainingspistes plus 3 combatgraspistes aanbieden. Daarnaast is er  het clubhuis van de vliegclub waar iedereen welkom was om in de erg warme omstandigheden een koel biertje te drinken. Samengevat: SUPERB!!

De andere belangrijke aspecten: accomodatie en eten? Die waren opnieuw prima. Alle deelnemers waren ondergebracht in een Technische school, confortabel en netjes. Er was een voldoende grote werkplaats voorzien in een hangar op het vliegplein om aan de toestellen te werken. Alle maaltijden werden op de wedstrijdweide gebruikt en werden door een lokaal hotel "OASIS" verzorgd.

De schrijver wil tot slot de wedstrijddirecteur Fons Beckers bedanken voor de zeer goede organisatie en wil tot slot nog vermelden dat de Nederlanders aanzienlijke assistentie (zowel personeel als materieel) tijdens de speed- en teamraces.

op de achtergrond zie je nog het clubhuis met controletoren.

Het model van de Italiaan Sbraggia op het EK

Een pikant detail: De Nederlander Metkemeyer, professor Aerodynamica won met een revolutionair aerodynamisch model. De Russische delegatie had een toestel mee dat erg veel gelijkenis vertoonde met dat van Metkemeyer wat stemmen deed opgaan die beweerden dat er sprake was van spionage.

Uiteindeljk is de Russische delegatie met de stille trom moeten vertrekken nadat bleek dat er een onregelmatigheid was ontdekt in de samenstelling van de brandstof (ongeoorloofde toevoeging van Nitro benzeen)

Resultaten:

F2A speed: 1. Parramon (Sp) - 2. Mult (Hong) - 3. Horvath (It)

F2B kunstvlucht: 1. Compostella (It) - 2. Sbragia (It) -3. Rossi (It) - 11. Barile (B)

F3C teamrace: 1. Metkemeyer -Flores (Ned) - 2. Rossi-Rossi (It)

F2D combat: 1. Sibbald (GBR) - 2. Edslev (Den) -3. Ougen (Fr)

Landenklassement; Hongarije - Italië - USSR - GBR

Challenge Victor I: Italië

Schaal Gemeente Genk: Frankrijk

Knipsel Uitnodiging

top      
1983    

Naast al het geweld op de buitenpistes was er ook nog Jos Melis die met zijn indoor vrijvluchtmodellen de show stal tijdens een eigen internationale organisatie in mei.

een artikel

top      
1984     Europees kampioenschap F3A met deelname van Dirk Thielemans en gewonnen door Wolfgang Matt op 16 september

een artikel

top      
1985    

Op 22 september organiseerde de Limburgse Vleugels Modelafdeling een grootse modelluchtshow met gastoptredens van hun grote broers.

een krantenartikel

Voor de eerste keer werd op het vliegveld van de Limburgse Modelvleugels de EURO PARA TROPHY georganiseerd onder de bezielende leiding van Gène Tielemans en Jan Swennen. Peter Blommaert was die eerste keer wedstrijdleider. Deelnemers kwamen uit België, Duitsland en Nederland. Deze wedstrijd werd snel een begrip bij de rc parachutisten.

top      
1986     Opnieuw werd de EURO PARA TROPHY op het modelvliegveld van Zwartberg georganiseerd
top      
1987     Voor de derde keer werd de EURO PARA TROPHY georganiseerd.
top      
1988     De vierde editie van de EURO PARA TROPHY vond plaats op ons vliegveld
top      
1989      
top      
1990     Voor de laatste keer werd de EURO PARA TROPHY georganiseerd. Later is de wedstrijd in Genk verwaterd door het wegvallen van de twee pioniers, Gène en Jan.
top      
1991    

Op 13 en 14 juli werd een Internationale Ducted Fan meeting georganiseerd onder de auspiciën van Eugene Tielemans

een aankondiging

top      
1992     Organisatie van het Belgisch kampioenschap F2B (lijnbesturing acrobatie)
top      
1998     Organisatie  van een manche van de Euro Cup F2B
top      
1999     Organisatie van een manche van de Euro Cup F2B op 5 en 6 juni
top      
2001     Organisatie van een manche van de Euro Cup F2B op 19 en 20 mei
top      
2002     organisatie van de Benelux Scale cup, met als een van de deelnemers: Eric Smeets met zijn Spitfire Mk 1a

(klik op de foto voor een wedstrijdverslag)

top      
2003     Sinds een aantal jaren heeft de club een shelter en bijbehorende accommodatie.

top      
2004     op 22 augustus 2004 werd een opendeur/clubdag georganiseerd die veel toeschouwers naar het vliegveld lokte. Onder de deskundige verbale en muzikale begeleiding van Renaat kon iedereen genieten van het geboden spektakel.

https://www.youtube.com/watch?v=YBNznGwvguk 

top      
2005      
top      
2006     Organisatie van een manche van de Euro Cup F2B op 24 en 25 juni

line up

Sal in actie

Op 20 augustus werd de clubdag georganiseerd.

Klik op de foto om originele grootte te bekijken

https://www.youtube.com/watch?v=TlHMRdQl57I

Op 10 september 2006 vond de Beneluxwedstrijd voor schaalmodellen plaats.

Klik op de foto om originele grootte te bekijken

 

Tijdens de hobbybeurs in Hasselt werden de handen in elkaar geslagen en stond er een prachtige stand van de Limburgse Vleugels, groot en klein, die de nodige complimentjes zorgde.

 

top      
2007     Een nieuwe omheining siert onze terreinen. Met dank aan de grote buren.

Op 5 mei werd de omgeving van de startpiste door de leden van de modelafdeling opgeknapt, jonge struiken werden gekapt, de banken kregen een nieuw laagje, en nog veel meer.

Op 19 mei werd voor de tweede keer een sleeptreffen georganiseerd, met veel zon, behoorlijk wat wind en veel sfeer. Foto's hiervan vind je op het fotoalbum, klik hier

Organisatie van een manche van de Euro Cup F2B op 23 en 24 juni

top      
2008     een goed begin van het jaar met de nieuwjaarsfly-in  op 12 januari onder gunstige weersomstandigheden.

 

Een nieuw en geslaagd evenement was de ruilbeurs in buurthuis Scherpenheuvel in As, op 08-03. Tevens het publiek wederoptreden van onze voorzitter na een kleine operatie.

 

 

Op 13 april werden er geluidmetingen uitgevoerd en het mag gezegd. We hebben daar zeker geen slecht figuur geslagen en de vergunning is alleszins voor een volledige periode verlengd.

........

Op 18 mei richtte de cel lijnbesturing (Sal dus) een wedstrijd F2B in

de uitslag klik hier

........

Op 31 mei stond een gastoptreden van de modelisten tijdens de Kaiserwedstrijd van de grote zwevers op het programma.  Een buitenkansje om op de grote piste te vliegen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.......

Na de geslaagde repetitie van 18 mei werd door Sal en enkele medewerkers opnieuw de EUROCUP ingericht. Deze wedstrijd lijnbesturing F2B - classic  ging door op 21 en 22 juni

en de uitslagen: klik hier

.......

Een nieuw hoogtepunt was de clubdag op 24 augustus

.......

Begin september werd op onze terreinen een internationale schaalwedstrijd georganiseerd, door Eric Smeets. Jammer genoeg heb ik hiervan geen foto's.

top      
2009     heel vroeg gestart met op 3 januari "Nieuwjaarsvliegen"

.......

Een mooie winterdag wordt altijd gebruikt om even te komen vliegen, ook zo op 28 februari

.......

Bert organiseert een eerste keer het Helitreffen op 9 mei en het mocht gezien worden, alles was af, zelfs het weer kon niet beter

.......

Begin juni komen de langverwachte clubshirts aan, hieronder geshowd door 4 ingehuurde modellen

.......

Een dikke maand later was het aan de F2B - lijnbesturingssectie om de handen uit de mouwen te steken .Nadat de nationale wedstrijd werd uitgesteld naar september omwille van het slechte weer, was dit de eerste organisatie van dit jaar. Het evenement ging door op 20 en 21 juni 2009

.......

Clubdag op 16 augustus. Veel volk, goed weer en nog meer sfeer

.......

Op 6 september was dan de schaalsectie aan de beurt met een Beneluxwedstrijd waarbij Eric S als winnar uit de bus kwam, en terecht als je het mij vraagt! Ook de Beech van Eric K mocht gezien worden, vooral met spectaculaire lowpasses bvb.

.......

Op 27 september ging de uitgestelde nationale wedstrijd F2B door op de grote piste. Ik moet de foto's hiervan nog even ophalen. Clublid Jef Swerts is daar voor het eerst gaan deelnemen aan een wedstrijd

.......

Op de modelbouwbeurs in Genk op 11 oktober was de stand van de Limburgse Modelvleugels niet over het hoofd te zien. De Cessna van Alex M is zelfs in de prijzen gevallen.

 ........

Op 6 december 2009 een mooie luchtfoto ontvangen van de modelpiste:

top      
2010    

....in februari werd er nog druk indoor gevlogen, ook al omdat deze winter erg streng en lang was.

..... In maart werden dan de nieuwe of oude modellen van stal gehaald om het buitenseizoen op te starten. In het geval van Jef ging het om een oud, vertrouwd rondvluchttoestel. Nostalgie ten top

 

......De lente begint door te zetten in april en dan kan je heel wat beweging zien op het terrein. Zowat alle varianten van de vliegsport zijn aanwezig. Alleen de zwevers nog even niet, thermiek vraagt warme lucht en daarop is het nog even wachten.

Benzinemodellen heli

Safety first, zo'n 4takter kan stevig terugmeppen...........................................Sierlijke bewegingen van een full acro heli

 

vrijvlucht1 vintage vrijvlucht

vrijvluchtmodellen......................................................................................hoevelen onder ons zijn er niet met de kleine UHU begonnen?

rondvlucht F2B de piloot heeft de controle

rondvluchtmodellen ..............................................................................en hun piloten

top      
2011    

Op 15 januari is het werkjaar gestart met de Nieuwjaarsfly-in

........

Op 6 maart waren de zwevers op post, het weer was dan ook uitzonderlijk mooi voor de tijd van het jaar

........

Op 11 maart kwamen de verstokte bouwers hun noeste winterarbeid laten beoordelen op de derde winteravond.

Zo te zien, zijn er weer erg leuke nieuwtjes te bewonderen zijn op het vliegplein

........

Een dag later, op de 12de zijn onze lijnbesturingsspecialisten aan het trainen voor het nieuwe wedstrijdseizoen.

........

Op 9 april is onze F4C specialist, Eric eveneens begonnen aan de trainingen voor het nieuwe seizoen.

........

Op 7 mei werd de 3D Belgium Heli-wedstrijd georganiseerd op onze terreinen, met de medewerking van enkele van onze leden.

.......

Een dag later, op 8 mei, was Bert en zijn ploeg aan de beurt om de Limburgse Vleugels Helidays te organiseren. De opkomst en het weer waren weer geweldig. Bert heeft blijkbaar connecties hierboven.

Helmut kwam en zag dat het goed was

.......

Op 22 mei werd de Nationale manche F2B georganiseerd. Sal had ook dit jaar weinig geluk met het weer, na enkele vluchten werd beslist om de wedstrijd te annuleren en te hernemen in het najaar.

........

Op 29 mei nam de club deel aan de dag van het park en aan de opendeur van St Lodewijk.

In het park en hieronder in de sporthal van St Lodewijk

........

Op 18 en 19 juni pakte Sal uit met de jaarlijkse EUROCUP F2B. Deelnemers uit België, Duitsland (waaronder de regerende wereldkampioen), Nederland en Polen waren present. Ook nu speelde het weer de organisatie veel parten, vooral de eerste dag werd geteisterd door harde wind en regen. De FAI-jury heeft dan ook na enkele testvluchten beslist om de piloten geen nodeloze risico's te laten nemen en de eerste dag te schrappen. 's Anderendaags was het weer wat stabieler, wat de regen betreft dan toch. De wind bleeft erg stevig waaien maar iedereen slaagde er toch in om 2 vluchten te maken zodat we op het einde van het weekend toch een geldige uitslag hadden.

1. Luc Dessaucy (B)

2. Karol Janik (P)

3. David Liber (B)

......

Op 7 augustus hebben we een nieuw onderdeel aan onze accomodatie toegevoegd. Een "kleinste kamertje" ontbrak tot nu toe nog

.....

Op 21 augustus organiseerde Eric Smeets met zijn ploeg een manche van de Benelux scale cup. Dit jaar waren er 14 deelnemers en opnieuw waren de toestellen van een zeer hoog niveau.

......

Begin september werd op de bestuursvergadering van de Limburgse Vleugels beslist dat alle secties een soortgelijke aansluitingspolitiek zouden moeten gaan voeren. Dwz dat ook de modelafdeling voortaan aan nieuwe leden een eenmalige bijdrage wordt gevraagd naast het jaarlijkse lidgeld. Dit geld zal mee gebruikt worden om de accomodatie in perfecte staat te houden.

.....

Op 2 oktober werd de uitgestelde Nationale manche van de F2B wedstrijd door Sal en zijn mensen georganiseerd. Dit maal waren de weergoden hen meer dan goed gezind. Onder een schitterend heldere hemel werd het hele programma afgewerkt.

.......

Nog enkele beelden van een gewone vliegdag, op 13 november. Deze foto's zouden wel eens mee van de laatste kunnen zijn van de gekende ronde asfaltpiste. Na 15 november begint de gemeente namelijk aan de afbraak ervan en wordt er een langwerpige piste aangelegd van 80 bij 20 m ongeveer op de aslijn van de huidige piste en parallel met de grote startbaan. De cirkelvormige piste bestaat sinds 1963. Ze is aangelegd ter gelegenheid van de wereldweek van de modelluchtvaart. Zie ook hier

......

De algemene ledenvergadering ging door op 25 november. De opkomst was erg magertjes, in totaal waren er slechts een 10tal mensen aanwezig.

top      
2012    

het werkjaar werd ingezet op 14januari met de nieuwjaarsfly-in, heel wat volk, behoorlijk weer en ook wat vliegactiviteit.

Een eerste samenkomst op het vliegveld, het is koud maar droog en de meesten zien het alweer helemaal zitten dit jaar.

Het indoorseizoen werd deze winter nogal gekleurd door een nieuwe wedstrijd, namelijk vrijvluchtzwevers. Enkele wedstrijdjes doorheen de winter deden heel wat van de deelnemers aan de bouwtafel gaan zitten om nog lichtere, nog efficientere modellen te bouwen. Het was altijd wel voor de fun maar toch blijft het competitiebeest in de modelbouwers altijd wat sluimeren. ;)

Enkele beelden van 15 januari

En van de wedstrijd op 26 februari

Deze winter was het erg wisselvallig, in januari hebben we dagen gehad van meer dan 15°, daarna kregen we een periode van meer dan 14 dagen met constante vriestemperaturen en sneeuw.

De geplande werken aan de piste konden hierdoor pas in de tweede helft van maart opgestart worden, na bijna 50 jaar verdwijnt de zo typische ronde piste van de Limburgse Vleugels voorgoed en komt er een moderne nieuwe accomodatie in parallel loopt met de grote piste. Op de volgende foto's kan je het verloop ervan een beetje volgen.

13 maart

op 15 maart

op 18 maart

tussen de werken door wordt er toch nog gevlogen waar en wanneer mogelijk zoals je kan zien op enkele beelden van 18 maart

Op 22 maart weer wat beelden van de werken

Op 31 maart

Op 12 april

Op 20 april

 

Op 28 april stond de werkdag helemaal in het teken van de werken aan de piste, met een 12tal vrijwilligers werd de draad opnieuw opgespannen, waardoor we weer een stukje korter bij de afwerking van de nieuwe accomodatie gekomen zijn.

Enkele leden met quadcopters maakten na het einde van de asfaltwerken enkele luchtfoto's waarop je de nieuwe piste goed kan zien.

Een simulatie waarbij het gras is toegevoegd geeft je een beeld van hoe het er allemaal zal uitzien als de natuur haar werk heeft kunnen doen.

 

Op 17 mei zijn is de F2B sectie bij de training op de gevoelige plaat gelegd, ook is er een nieuwe lijnbesturingspiloot gespot met een vintage model.

.....

Het weekend van 16 en 17 juni stond weer in het teken van de F2B. Sal organiseerde met zijn ploeg opnieuw de EUROCUP F2B. Hierna vind je een foto-impressie:

....

gekiekt op 9 augustus, eentje van den ouden stempel (dieseltje met alle gevolgen vandien :)

.....

Op 25 augustus was het dan zover, onze nieuwe accommodatie werd officieel ingehuldigd.

....

 

Op 9 september organiseerde Eric S. de Belgische manche van de Benelux Scale Cup. Dit jaar was wereldkampioen Philip Avonds met zijn Fouga Magister de publiekslokker. Enkele impressies:

....

De winterperiode is ieder jaar de start van het indoorseizoen dat doorgaat in de Sporthal van Zutendaal, iedere zondagnamiddag vanaf het begin van november.

beelden van 4 november:

en van 2 december:

top      
2013      
     

5 januari : Nieuwjaarsfly-in.

 

 

Ook deze winter werd opnieuw indoor gevlogen in Sporthal de Blookberg in Zutendaal. Enkele impressies van 20 januari:

 

 

 

op 24 februari organiseerde Sal en Jos een I(ndoor)F(ree)F(lght)C(hukky) wedstrijd, een duurwedstrijd voor indoorzwevers die gelanceerd worden zonder hulpmiddelen, maar door een handworp.

 

 

 

13 maart 2013

Henri Lemmens, oud voorzitter van de Limburgse Vleugels - modelafdeling is vandaag overleden op 84jarige leeftijd.

 

Op 1 mei werd ook dit jaar het sleeptreffen voor bevriende piloten (club) georganiseerd. Een voltreffer, zowel wat het weer als de aanwezige piloten en toestellen betreft:

 

 

 

De eerste van twee F2B lijnbesturingswedstrijden moest andermaal uitgesteld worden tot na de zomermaanden door de slechte weersomstandigheden eind mei.

Op 16 juni kon de tweede manche wel doorgang vinden.

 

 

 

 

 

Het hele jaar door zijn bijna dagelijks meerdere piloten actief op ons vliegveld. Het moet al behoorlijk hard regenen of waaien voor de toestellen op de grond blijven.

 

 

op 25 augustus werd de clubdag georganiseerd, mooi weer en veel deelnemers zijn altijd de ingrediŽnten voor een geslaagde vliegdag. Zelfs een stevige plensbui in de late namiddag kon de pret niet derven. Afgesloten werd weer met een traditionele BBQ in het clubhuis.

 

 

 

 

 

Op 8 september waren de schaalmodellen aan de beurt. Het team rond Eric S organiseerde vandaag opnieuw een manche van de Benelux scale cup.

 

 

 

 

Op 22 september werd door de lijnbesturingssectie (Sal en de zijnen) een soort lijnbesturingsfly-in georganiseerd, een leuke namiddag vliegen en ideeŽn uitwisselen onder modelbouwers. Wat kan er nog mooier zijn?

   

 

 

Op 19 oktober werd het terrein tijdens de herfstwerkdag onder handen genomen en kregen we een nieuwe windzak.

 

Vanaf midden oktober werd opnieuw begonnen met de indoorsessies in Zutendaal.

Tijdens de jaarlijkse ledenvergadering in november nam Alex Misic afscheid als voorzitter van de modelafdeling. Hij was de drijvende kracht achter de nieuwe piste en werd hiervoor door het bestuur en de leden dan ook heel uitdrukkelijk bedankt voor al zijn inspanningen.

Op dezelfde vergadering werd Karel Baeten voorgesteld als kandidaat voorzitter. De kandidatuur werd op de bestuursvergadering van december door het bestuur weerhouden.

Op 29 december kon de huisfotograaf in Zutendaal enkele kiekjes maken.

 

 

       
top      
2014      
      Op 11 januari werd het vliegjaar ingezet met onze jaarlijkse nieuwjaarsfly-in, dit jaar nog extra gekruid met de 80ste verjaardag van Jean Houben die bij deze door de voorzitter namens de club in de bloemetjes werd gezet en zelf trakteerde.

 

 

 

Op 25 februari nam Bert Prenen  een select groepje mee naar zijn werkplek op de basis van Kleine Brogel voor een exclusieve rondleiding.

 

 

 

De winteravonden zijn traditioneel een plaats waar in de donkere wintermaanden clubleden mekaar in het clubhuis ontmoeten en hun bouwplannen of bouwprojecten aan elkaar laten zien of hun kennis aan mekaar doorgeven.

Een impressie van 7 maart

 

 

Een eerste hoogtepunt is het jaarlijkse sleeptreffen, dit jaar opnieuw op 1 mei, met prachtige toestellen en veel deelnemende piloten die onder een stralende zon in een ontspannen sfeer hun vluchten konden maken.

 

 

 

 

18 mei: Sal had dit jaar geluk met het weer, in zijn laatste organisatiejaar kon de eerste manche op onze terreinen van de F2B-lijnbesturingswedstrijd gewoon doorgaan.

 

 

   

 

29 juni: organisatie van de allerlaatste lijnbesturingswedstrijd op onze terreinen (Sal stopt na vele jaren met de organisatie van deze lijnbesturingswedstrijden maar blijft wel zelf deelnemen aan wedstrijden en gaat in de toekomst vaker lijnbesturingsfly-ins organiseren)

 

 

 

24 augustus: Clubdag!

 

 

 

 

Doorheen het jaar is er zo goed als alle dagen beweging op ons vliegveld

 

 

 

 

 

 

08 november: herfstwerkdag met op het programma: snoeien en onkruid wieden.

De jaarlijkse indoorsessies worden dit jaar weer door meerdere leden bezocht. Een impressie van 28 december:

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=b9HAV-WkUk8

 

top      
2015     de aftrap werd gegeven op de nieuwjaarsfly-in van 17 januari

https://www.youtube.com/watch?v=6UN75lNzDIM

Mooi weer op 1 mei 2015 en dus een perfecte dag voor ons jaarlijks sleeptreffen.

https://www.youtube.com/watch?v=jzHno-Hbx9E

Op 23-08-2015 werd opnieuw de clubdag georganiseerd. Goed weer (enkel wat meer wind dan gewenst) zorgde voor heel wat actie, de dag werd traditiegetrouw in het clubhuis afgesloten met de BBQ.

De geplande BENELUX -SCALE wedstrijd van 6 september werd omwille van dreigende weersomstandigheden op het laatste moment afgelast maar uiteindelijk werd Eric Smeets toch nog Belgisch kampioen F4C.

Op 24 oktober organiseerde het bestuur een hersfstwerkdag om de piste en omliggende velden winterklaar te  maken.

Op de ledenvergadering van november werden enkele wijzigingen aan het bestuur voorgesteld:

 

Benny VZ en Bert P nemen ontslag uit het bestuur en leggen dan ook hun bestuursfuncties neer.

Alex M en Salvatore B maken hun rentree.

De overige bestuursleden hebben hun mandaat met 2 jaar verlengd. (Karel B, Kris L, Dirk T)

Eric K blijft op post als afgevaardigde in het hoofdbestuur van de Limburgse Vleugels.

top      
2016     Seizoensopener, zoals gewoonlijk, was ook nu weer de Nieuwjaarsfly-in op 9 januari 2016.

top      
       

 

Bronvermelding:

Heidebloemke, Genk - Aero modeller, GB - google, eigen fotocollectie, fotocollectie en data van Salvatore Barile, FAI kalenderarchief, VML-tijdingen, album website LVmodelafdeling, website Limburgse vleugels, fotocollectie van Kris Reumers, persoonlijk archief Martin Aerts, film- en fotocollectie Helmut Sodermanns, fotocollectie Peter.Maassen, Theo Vaesen, Daniël Frederickx, Bert "falconcopter"Prenen, Philip Avonds, Ritchie Rednag

top